Matt Woosnam
Астън Вила ще посрещне футбола от Шампионската лига на Вила Парк за първи път в сряда, когато те приемат Байерн Мюнхен.
След 41 години отсъствие настроението трябва да е празнично. Това е подходящо първо домакинство във водещото клубно състезание в Европа – това е апетитно повторение на финала на Европейската купа от 1982 г., в предишната итерация на турнира, който Вила спечели с 1-0. Класът от '82 със сигурност ще бъде преразгледан, не на последно място с играта, идваща толкова скоро след смъртта на Гари Шоу, един от звездните таланти на този отбор.
Но завръщането на клуба на това ниво също ще бъде обагрено с гняв и разочарование, като се имат предвид повишенията на цените за присъстващите фенове.
Вила разкри, че цените на билетите за техните групови срещи ще започват от £70 ($94) за възрастни и ще се повишат до £97. Билетът с най-ниска цена за тези без абонаментни билети ще им върне £85. Около 27 000 от 42 640 капацитета на Villa Park се състои от притежатели на сезонни билети.
Клубът отказа искане от своя консултативен съвет на феновете (FAB) да ограничи цените до £70 и беше подложен на критики от привържениците, които посочиха по-ниските цени за другите клубове от Висшата лига, участващи в състезанието. Най-скъпите билети на Ливърпул и Манчестър Сити са на по-ниски цени от най-евтините във Вила, която също е увеличила общия вход на билетите за мачовете със средно 12 процента.
Тръстът на привържениците на Villa нарече структурата на билетите „изключително разочароваща“ и призова за преосмисляне, без успех.
Президентът на бизнес операциите на Вила Крис Хек защити ценообразуването. „Постигането на нашите спортни амбиции при спазване на разпоредбите за финансова стабилност изисква трудни решения“, каза той.
„Правилата за финансов феърплей забраняват на собствениците да покриват дефицити, за да финансират тази амбиция, така че ние трябва да генерираме възможно най-много приходи чрез спонсорства, стоки и продажба на билети, за да сме сигурни, че можем да задържим клуба там, където по право принадлежи – да се състезава (и да печели) на върха на английския и европейския футбол.”
Тъй като клубовете все повече се стремят да диверсифицират своите потоци от приходи, делът на техните приходи, съставен от билети за деня на мача, се променя. Но въпреки рекордните приходи от телевизионни сделки, цените продължават да растат.
От 20-те клуба от Висшата лига през този сезон, 19 повишиха цената на сезонен билет за гледане на своя мъжки отбор, като Кристъл Палас е най-различният.
Притежателите на сезонни билети, които закупуват годишна карта, която им гарантира място за всичките 19 мача на техния клуб от домашната лига, плащат по-малко на мач от привържениците, които купуват билети за отделни мачове. Цените за отделните игри също се променят в зависимост от опозицията, като игрите са разделени в различни категории.
Цени на билети за английски клубове в Шампионската лига 2024-25
Екип | Ценови диапазон на билет за дома за възрастни (£) |
---|---|
74,30 – 106,80* |
|
70 – 97 |
|
30 – 61 |
|
37.50 – 62.50 |
Клубовете се сблъскаха с негативна реакция, след като повишиха цената на билетите както директно, така и скрито с намаляването или промяната на допустимостта за концесионни ленти, докато билетите за отделни мачове се повишиха в няколко клуба.
Протести проведоха фенове на няколко клуба от Висшата лига, включително Тотнъм Хотспър, Манчестър Сити и Фулъм. В Челси имаше покачване на цените с пет процента на билетите за мача с общ вход, като клубът цитира инфлационния натиск като оправдание след 13 години на замразяване на цените. Цените на абонаментните им карти се повишиха с осем процента.
Цените на абонаментните билети на Брентфорд се повишиха с 10 процента, на новопопуляризирания Ипсуич с осем процента и на Нотингам Форест с около 24 процента – въпреки че промените в обхвата и допустимостта правят това по-високо в някои случаи. Привържениците на Уулвърхемптън Уондърърс се сблъскаха с повишения между 17 и 23 процента за възрастни, като цените за някои под 21 години се повишиха с цели 46,6 процента.
В Саутхемптън, отново възстановен във Висшата лига, имаше увеличение от 15 процента.
— WHUST (@whust_whufc) 25 септември 2024 г
Привържениците на Уест Хем Юнайтед подадоха петиция до своя клуб относно решението да се ограничи достъпът до концесионни билети и продължиха протестите си по време на двубоя за Карабао Къп с Ливърпул миналата седмица, докато феновете на Тотнъм се противопоставиха на решението за повишаване на цените на сезонните билети с шест процента, което ще генерират допълнителни £2,5 милиона до £3 милиона на година.
Тази цифра бледнее в сравнение с приходите от права за излъчване.
Обикновено приходите от разписките за входа включват постъпленията от гостоприемство в деня на мача, въпреки че това не е посочено в сметките на клубовете.
„Приходите от мача все още са основна функция за приходи“, казва д-р Дан Плъмли, старши преподавател по спортни финанси в Sheffield Hallam University. Атлетик.
„Но това, което видяхме в горния край на Висшата лига и елита е, че вероятно е по-малко важно за тях в картината на техния микс от приходи, защото е малко по-балансиран.
„Имате само излъчване и след това реклами, които да добавите към комбинацията от основните три. Най-големите клубове във Висшата лига са по-малко зависими от приходите от мачовете и техните търговски приходи вероятно вече надхвърлят излъчванията.
„Но ако се спуснете малко надолу и в по-ниското ниво на Висшата лига, ще откриете, че парите за излъчване съставляват вероятно 60 до 70 процента от приходите на някои клубове.
„Ако търсите как можете да генерирате малко повече приходи, след това да преместите възрастовите групи, да предложите по-малко отстъпки и да накарате повече хора да попаднат в това, което бихме могли да наречем „обща група“ – което обикновено са билетите с най-висока цена, в зависимост от това къде седите на стадиона – е един от начините да направите това.
Борнемут има най-нисък дял от приходите от мачовете от 5,4 милиона паунда в сравнение с общи приходи от 141 милиона паунда, което се равнява на едва 3,8 процента. В Брентфорд цифрите са 6,8 процента от приходи от 166,5 милиона паунда, докато Вила взе 18,7 милиона паунда в дните на мача от приходи от 217,7 милиона паунда — 8,6 процента.
В другия край на скалата и игнорирайки Ипсуич (повече за цифрата им от 36,7 процента по-късно), Арсенал има най-висок дял от утвърдените клубове от Висшата лига – 22,1 процента, където £102,6 милиона приходи представляват 22,1 процента от техните £464,6 м общо. 21,4 процента на Тотнъм – 117,6 милиона паунда от 549,6 милиона паунда – беше близо до него.
За Арсенал това е увеличение от £79,4 милиона година по-рано. Бележките в техните сметки споменават завръщането на европейския футбол на Емирейтс като допринасящ фактор, с четири мача от Шампионската лига, организирани у дома.
Въпреки че това означаваше само още един домакински мач в сравнение с предишния сезон (те бяха изиграли три мача за Carabao Cup през 2021-22 г.), престижът на Шампионската лига означаваше, че се начисляват по-високи цени и следователно получават по-големи приходи. Арсенал отбеляза, че това е първият път, когато приходите от мачовете се връщат на повече от £100 милиона от сезон 2014-15.
а
Той показва как приходите от мачовете се влияят не само от броя домакински мачове, изиграни през сезона, в зависимост от успешните купи, но и от вида на мача и потенциално от нивото и блясъка на съперника. Неизбежно колкото повече се търси даден мач, толкова повече клубове ще таксуват за билети.
Връщайки се към позицията на Ипсуич Таун в горната част на таблицата по-горе, техните 36,7 процента са отклонение, защото са получили значително по-малко от правата за излъчване поради участието си в Лига 1 през 2022-23 г., сезонът, за който се отнася последният им набор от сметки . Това обаче показва колко по-голямо е значението на разписките, колкото по-надолу в пирамидата отивате.
Анализ на Deloitte разкри, че във Висшата лига приходите са се увеличили с 14 процента до £867 милиона през 2022-23 г. Приходите от излъчване основно доведоха до това покачване, но с рекордната средна посещаемост на лигата от 40 291, имаше 14 процента увеличение на приходите от мачовете.
Това е резултат от това, че клубовете повишават цените, нарастващата посещаемост и повече мачове за клубовете, които напредват по-дълбоко в европейските състезания. Манчестър Сити спечели Шампионската лига през този сезон, докато Уест Хям спечели Лига на конференциите Европа.
ВТИДИ ПО-ДЪЛБОКО
Цените на билетите за Висшата лига се покачват – но как се сравняват?
„За съжаление (вижте, че клубовете продължават да увеличават цените)“, казва Плъмли. „Това няма да успокои традиционния фен, който ходи на мач. Това, което видяхме, е, че те няма да го направят с драстични стъпки. Те го правят по начин, при който леко ще се наклони нагоре.
„Има примери, които са доста необичайни. Вила е добър пример за малко изстискване заради Шампионската лига, заради времето, което имаха извън това основно европейско състезание.
„Те знаят, че хората ще искат да бъдат част от него и следователно ще почувстват, че могат да оправдаят тези цени.
„Другата страна на това уравнение винаги е „Къде спира?“. Докато има скитници по местата, ако някой не е готов да плати цената на билета, но някой друг е, тогава клубовете ще си помислят: „Ние все още запълваме терена, а вие все още плащате цените“. Това ще бъде колективен поглед към фенбазата, а не на индивидуално ниво.
„Много е лесно да добавите няколко милиона за осем игри, особено ако се насочвате към корпоративно гостоприемство.
„Това разстройва феновете, защото Вила ще вземе около £50 милиона от наградния фонд и телевизионния договор и позицията в английската Висша лига на европейския футболен пазар. Затова хората питат: „Какво са допълнителни няколко милиона?“. Но другата страна на това уравнение е, че парите вероятно финансират нечии заплати за годината или инвестиции в инфраструктура. „Можем да използваме тези пари, за да направим X, Y и Z.“
Другият фактор, който ограничава способността на клубовете да генерират приходи в дните на мачовете, е размерът на стадиона им.
Борнемут (5,4 милиона паунда) и Брентфорд (11,3 милиона паунда) имат най-ниските приходи от мачове от всички страни във Висшата лига през този отчетен период. Стадионът Vitality и Gtech Community Stadium побират 11 307 и 17 250 зрители. Последният, завършен през 2020 г., има повече капацитет за места от по-висок клас, което съставлява част от приходите на клубовете в дните за мачове.
Това става все по-важно, тъй като клубовете се опитват да изтръгнат пари от феновете по всякакъв начин.
Гледането на футбол се превърна в нещо повече от 90-те минути на мача. Клубовете се опитват да насърчат феновете да харчат повече на стадиона, отколкото навън, като същевременно предлагат повече първокласни изживявания, като например тунелни клубове. Футболът се превръща в събитие.
„Единственият начин да увеличите приходите е или да таксувате малко повече за билетите, да разширите стадиона или да построите нов. Последните две са наистина скъпи“, казва Плъмли.
„Това е индустрия, фокусирана върху бизнеса и повишаването на приходите е наистина важно за клубовете. Те ще намерят начин да правят това толкова много и толкова често, колкото могат. Да, те трябва да бъдат внимателни, но реалността е, че ще видим повече от тези тактики (увеличаване на цените на билетите директно и скрито). Има страх да не се пропусне.”
Въпреки че може да са слаби в сравнение с приходите от излъчване, билетите за мача ще продължат да играят относително малка, но значителна роля в способността на клубовете от Висшата лига да генерират приходи. Това вероятно ще означава лоши новини за привържениците на мача.
ВТИДИ ПО-ДЪЛБОКО
Разкрити: Резултатите от нашето проучване за сезонни билети във Висшата лига
(Горна снимка: Марк Аткинс/Гети изображения)
Post expires at 4:22am on Tuesday October 15th, 2024