Omar Garrick, Matt Slater and more
Висшата лига потвърди, че Sky Sports ще покаже рекорден брой мачове в нов четиригодишен договор, започващ от сезон 2025-26.
Sky Sports си осигури пакети с права на живо B (50 мача), C (66 мача), D (44 мача) и E (58 мача), гарантирайки минимум 215 мача на живо на сезон. Това покритие ще включва над 140 срещи през уикенда, сблъсъци в петък и понеделник вечер и пълно отразяване на три кръга от мачове в средата на седмицата.
Всички мачове, провеждащи се извън традиционното съботно прекъсване от 15:00 ч., дори и тези, които са изместени за неделя в 14:00 ч. поради европейски състезания, вече ще се излъчват на живо.
За първи път Sky Sports ще излъчва всичките 10 мача в последния ден на всеки сезон. Те също ще предлагат множество мачове на живо през няколко уикенда в 14:00 часа в неделя.
TNT Sports, по-рано известен като BT Sport, спечели пакет А с права на живо, предлагащ ексклузивно отразяване на 52 мача на сезон. Това включва мачове, играни в събота от 12:30 ч. и пълно отразяване на два кръга от мачове в средата на седмицата.
BBC Sport си осигури права за акценти за всички 380 мача всеки сезон. Това включва допълнителни цифрови права за онлайн платформите на BBC, гарантиращи продължаването на тяхната програма „Мач на деня“.
Amazon Prime Video, който в момента излъчва 20 мача на сезон като част от съществуващото споразумение на лигата, не е запазил правата за новия вътрешен цикъл, обхващащ до края на кампанията 2028-29.
От Висшата лига казват, че обявените споразумения, оценени общо на £6,7 милиарда, ще осигурят финансова сигурност на професионалните футболни клубове поне до 2029 г.
Ричард Мастърс, главен изпълнителен директор на Висшата лига, каза: „Имаме удоволствието да обявим нови сделки със Sky Спорт и TNT Sports, които ще удължат нашето партньорство за още четири години и ще видим повече мачове от Висшата лига от всякога, показвани на живо от 2025-26 г. нататък.
„Като дългогодишни и ценени партньори, Sky Спорт и TNT Sports са известни с постоянното предоставяне на покритие и програмиране от световна класа. Радвахме се на рекордна публика и посещаемост през последните сезони и знаем, че продължаващите им иновации ще накарат повече хора да гледат и следят Висшата лига.
„Също така сме изключително доволни да разширим партньорството си с BBC спорт, който ще продължи да предоставя седмични акценти от всички мачове от Висшата лига на възможно най-широката публика в Обединеното кралство. Мачът на деня е институция за поколения футболни фенове в тази страна и остава невероятно популярен сред фенове от всички възрасти.
„Резултатът от този процес подчертава силата на Висшата лига и е свидетелство за нашите клубове, играчи и мениджъри, които продължават да предоставят най-конкурентния футбол в света на пълни стадиони, и за привържениците, които създават ненадмината атмосфера всяка седмица.“
Какво се промени в тази сделка?
Доста неща всъщност, може би най-добре обобщени като: повече пари, повече мачове на живо, но един оператор по-малко.
Трябва да се отбележи, че всички мачове извън „затворения“ съботен прозорец от 15:00 ч. вече ще се излъчват на живо. Така например, ако даден отбор играе в европейски мач в четвъртък и техният мач е преместен за неделя от 14:00 часа, това вече ще бъде показано на живо (победата на Ливърпул с 4-3 срещу Фулъм в неделя е пример от този сезон, когато това не беше така).
ВТИДИ ПО-ДЪЛБОКО
Време е да прекратим прекъсването на тока в събота в 15:00 или е необходимо за защита на пирамидата?
Ще навлезем в паричната страна на нещата малко по-подробно по-долу, но друга важна тема е, че тази сделка означава, че мачовете ще се излъчват на живо само по Sky Sports и TNT Sports, като Amazon Prime Video губи статута си на притежател на права.
Това добра сделка ли е за Висшата лига и нейните клубове?
Това трябва да се разглежда в контекста на вътрешните сделки, които всяка друга лига (и спорт) получава. Това все още е увеличение на парите за Висшата лига (ръстът на стойността е доста скромен с около 4 процента годишно в обща стойност в сравнение с предишния цикъл) и макар че това не е двуцифрено увеличение, други спортове и лиги биха се радвали бъдете в подобна ситуация.
Добра отправна точка е това, което се случи във Франция. Да, Лига 1 не притежава търговската привлекателност на Висшата лига, но нейният търг за вътрешни права премина толкова зле, че беше бракуван. Сега лигата отчаяно се нуждае от подобни на Amazon и beIN да предложат повече, след като не получи оферти, които да отговарят на минималните цени за двата основни пакета на живо в Лига 1 от 2024 до 2029 г.
Италия се справи доста по-добре, като през октомври Серия А обяви сделка на стойност 4,5 милиарда евро (3,9 милиарда паунда, 4,9 милиарда долара) за пет години (около 900 милиона евро годишно), значително по-малко от цифрата, изисквана от Висшата лига. И DAZN, и Sky осигуриха права за излъчване.
Другата важна част от контекста е, че Висшата лига се радва на значителен ръст в своите международни права и това все още може да продължи. Тази сделка е само за вътрешни права, като чуждестранните права се договарят отделно.
Тази вътрешна сделка е, най-общо казано, по-скоро от това, което сме виждали преди. Има аргумент, че всъщност е по-старомоден от този, който заменя. Тук имаме два гиганта на платена телевизия, много игри, но все още не всички, и прекъсването на тока в 15:00 оцелява още четири години. Това може да е последната сделка от този вид.
Висшата лига обаче все още има какво да извърви, за да се конкурира със сумите, платени за правата на NFL в САЩ. Сделка, започнала по-рано тази година, печели на лигата повече от $100 милиарда за период от 11 години.
ВТИДИ ПО-ДЪЛБОКО
Затъмнението на английския футбол в 15:00 трябва да бъде защитено и поддържано
Кои са печелившите и губещите от разпространителите?
Тук има един голям победител: Sky. Получава много повече съвпадения, но не плаща много повече за това.
Още колко? До 100 допълнителни мача на сезон, което означава, че броят на игрите, показвани изключително на живо по Sky, ще се увеличи със 70 процента.
Имаше известни спекулации относно това какво ще направи TNT Sports, тъй като това беше първият местен търг, откакто навлезе на пазара след изкупуването на BT Sport. Някои се чудеха дали неговата огромна инвестиция в правата на УЕФА (за Шампионската лига, Лига Европа и Лигата на конференциите) и по-евтиното съдържание, което запазва или взима (Лига 1, НБА, английски клуб по ръгби), биха били достатъчно голямо предложение за публика. Ясно е решило, че за да бъде уместно в Обединеното кралство, има нужда и от действия на живо във Висшата лига.
Това, че Amazon Prime Video не получава нищо, не е изненада – всъщност този път не наддаваше. Пакетите, които им бяха връчени – опаковани като подаръци, с панделка и блясък – този път не бяха предложени и затова компанията реши да не се конкурира със Sky и TNT Sports за това, което беше налично. Липсата на тези по-малки пакети този път беше голяма улика, че няма да се появи, когато бъде направено съобщението. Струва си да се отбележи, че Amazon ще показва мачове от Шампионската лига от следващия сезон.
Amazon всъщност извади голям късмет, когато се присъедини към пейзажа на правата. Висшата лига отчаяно искаше да включи стриймър в микса, така че раздаде 20 игри на изгодна цена, която можеше да се използва за продажба на Prime абонаменти през декември всяка година. Висшият отбор на Англия също реши да отложи тази сделка за още три години в резултат на пандемията от Covid-19.
Вероятно Amazon е разбрал, че е събрал всички абонати на Prime, които ще получи, като има малко екшън от Висшата лига, а допълнителните абонати, които ще получи от опит да надхвърли Sky/TNT Sports за пакет, не си струват то.
DAZN е интересен. През последните месеци беше много свенлив относно плановете си за Обединеното кралство. Неговият подход изглежда е бил: „Наистина не сме за, но не бихме казали „не“. Това обаче наистина няма да се справи с Висшата лига. Основното впечатление е, че DAZN просто не могат да си позволят права на живо във Висшата лига в Обединеното кралство.
Що се отнася до останалото, Viaplay на практика прекрати повечето си планове за разширяване в чужбина и все още никой не е успял да убеди Netflix да прави спорт на живо на такова ниво.
Apple е интригуващият. Беше в преговори с НФЛ относно неделния пакет за стрийминг на лигата, но се оттегли, след като реши, че е твърде скъп. Те, разбира се, имат глобална сделка за стрийминг с Major League Soccer (MLS) в Съединените щати. Един за бъдещето, може би, от гледна точка на Обединеното кралство.
(Снимка: Наоми Бейкър/Гети изображения)